تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

دکوراسیون داخلی تماشاخانه

10 / 10
از 1 کاربر

تماشاخانه چیست؟

تماشاخانه به فضایی اطلاق می‌گردد که هنر نمایش در این مکان اجرا می‌شود. در گذشته تماشاخانه‌ها مسقف نبودند و هنر نمایشی در فضایی باز برای مردم ارائه می‌گردید. در تهران تماشاخانه‌ها بیشتر در مرکز شهر هستند. طراحی و دکوراسیون تماشاخانه برای عملکرد بهتر و دادن حس خاص به تماشاچیان  نیاز به تبحر خاصی دارد.

طراحی دقیق از لحاظ سیستم صوتی، تهویه سالن، آکوستیک مناسب، چیدمان مناسب و دکور مرتبط با ماهیت نمایش باعث افزایش تمرکز بازیگر و تماشاچیان خواهد شد. گروه بازسازی و دکوراسیون طره این افتخار را داشته است که در بازسازی و دکوراسیون تماشاخانه‌ها از جمله تماشاخانه سپند (پالیز سابق) مشارکت داشته باشد. 

طراحی-دکوراسیون-داخلی-تماشاخانه

تاثیر رنگ و نورپردازی در تماشاخانه‌ها

رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون، می‌بایست با ژانر نمایش ارتباط مستقیم داشته باشد. به عنوان مثال برای اجرای یک نمایش کمدی، قاعدتاً باید تم رنگ متفاوتی با نمایشی درام انتخاب کرد. بازی با رنگ و نور توسط اپراتور اتاق کنترل قاعدتاً مهارتی ویژه می‌طلبد. نورپردازی با رنگ‌های گرم برای نمایشی رمانتیک، فضا را جذاب‌تر خواهد کرد. استفاده از رنگ‌های خنثی در دیوار و سقف باعث افزایش تمرکز افراد خواهد شد. تأمین نور عمومی سالن، استفاده از هالوژن‌ها، نورهای مخفی و تنظیمات نور روی صحنه نکات حائز اهمیتی است.

نور-و-رنگ-در-طراحی-تماشاخانه

تقسیم‌بندی فضایی در یک تماشاخانه به چه صورت است؟

در یک تماشاخانه فضای ورودی، سالن انتظار، سالن اجرا، محل نشستن تماشاچیان، فضای پشتیبانی و خدماتی مثل (اتاق گریم، اتاق تعویض لباس، اتاق نور و صدا، اتاق استراحت، اتاق مطالعه) سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ، بخش اداری، باید طراحی شوند. 

نکات مهم در طراحی و دکوراسیون تماشاخانه

  • جانمایی مناسب سکوی نمایش در تماشاخانه‌ها، نسبت به زاویه دیدی استاندارد برای تماشاچیان، نکته حایز اهمیتی است.
  • در تماشاخانه‌ها هنگام استفاده از سکوهای پرتابل (سکوهایی که قابلیت حرکت و جابه‌جایی دارند)، در انتخاب پوشش کف باید دقت عمل لازم صورت گیرد. چرا که در این حرکت‌های سکو ممکن است کف سالن به شدت آسیب ببیند. در این باره گروه دکوراسیون طره به خوبی شما را راهنمایی خواهد کرد.
  • بهتر است سیستم گرمایش مرکزی و هواساز، با حداقل آلودگی صوتی در تماشاخانه‌ها به کار رود.
  • هنگام دکوراسیون تماشاخانه‌ها، انتخاب چیدمان مناسب سالن بدون مشکل رفت‌وآمد، با رعایت فاصله استاندارد نکته بسیار حائز اهمیتی است.
  • رعایت حریم اتاق تعویض لباس، در طراحی تماشاخانه‌ها حائز اهمیت است.
  • ورودی و خروجی تماشاخانه‌ها، باید به طور مجزا طراحی شوند.
  • در طراحی تماشاخانه اتاق گریم، در ارتباط مستقیم با سن جانمایی شود.
  • اتاق نور و صدا، باید دید مستقیم به سن نمایش داشته باشد.
  • صندلی‌ها با متریال مناسب که اغلب از فوم بادوام است، انتخاب شوند و در چیدمان پلکانی دکوراسیون تماشاخانه با شیبی استاندارد، چیدمان شوند. تعداد صندلی‌ها در یک ردیف از ۱۶ عدد بیشتر نشود.
  • برای ایمنی مناسب در تاریکی هنگام حرکت تماشاچیان در تماشاخانه، یک ردیف چراغ کوچک در کف راهروها طراحی شود.
  • سیستم صوتی پیشرفته برای پخش موسیقی و صدا، در تماشاخانه‌ها حائز اهمیت است.
  • فضای کافی برای راحتی گریمور هنگام گریم بازیگر، نکته حائز اهمیتی است.
  • طراحی منحصر به فرد سقف تماشاخانه با خاصیت آکوستیکی بالا، برای یک تماشاخانه نکته مهمی است. 

نکات-طراحی-تماشاخانه

سالن نمایش بلک باکس چیست؟

 سالن بلک باکس، فضایی مکعبی شکل با دیوارهایی به رنگ مشکی و فاقد سن است. این فضا قابلیت پرتابل دارد و مانند بوم نقاشی سفید و خالی از چیزی است که بازیگران با بازی ویژه خود بدون مزاحمت و با ساختاری ویژه، با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کنند. چون این فضا حس خاصی از خلأ و ثبات را دارد، تمرکز تماشاچی کاملاً معطوف صحنه نمایش خواهد شد. نمایش هنری است که تاثیر ویژه‌ای حتی تا مدت‌ها روی یک فرد تماشاچی خواهد گذاشت و معماری جذاب و کاربردی، جلوه این هنر را نمایان‌تر می‌کند.

برای داشتن فضایی با طراحی مناسب می‌توانید به ما، گروه طراحی طره اعتماد کنید.

 
ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :