تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

طراحی فضاهای ورزشی

10 / 10
از 1 کاربر

اهمیت دکوراسیون اصولی و طراحی فضاهای ورزشی

افراد با مراجعه با باشگاه‌های ورزشی به دنبال هدف ارتقای سلامت جسم، روان و همچنین تناسب‌اندام هستند. پس طراحی عملکردی و درعین‌حال با ظاهری مناسب برای باشگاه ورزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باشگاه‌های ورزشی در طول شبانه‌روز پذیرای افراد زیادی هستند و به‌تبع طراحی باکیفیت فضا، دکوراسیون و همچنین کاربرد وسایل مناسب حائز اهمیت است.

قطعاً استمرار ثبت‌نام ورزشکاران در باشگاه، به کیفیت سالن ورزش، فضای رخت‌کن، سرویس بهداشتی، طراحی دکوراسیون زیبا و مناسب، برخورد مناسب کارکنان، مربی و سرویس‌دهی مناسب یک باشگاه بستگی دارد. 

طراحی فضای ورزشی 1

تقسیم‌بندی فضایی موثر در باشگاه ورزشی چگونه است؟

  • رعایت سلسله‌مراتب ورود و خروج در باشگاه ورزشی بسیار حائز اهمیت است. پس از فضای ورودی، طراحی فضای پذیرش و ثبت‌نام برای ورزشکاران حائز اهمیت است و جداسازی این فضا به‌گونه‌ای که مراجعین مستقیم با مربی باشگاه برای ثبت‌نام و پرداخت هزینه در تماس نباشند نکته مهمی است.
  • قبل از ورود به سالن اصلی باشگاه ورزشی، فضای تقسیمی برای قرارگیری سرویس بهداشتی و دوش‌ها، رخت‌کن و فضای پیش ورودی سالن اصلی طراحی شود.
  • درنظرگرفتن فضایی برای صندوق امانات و مدارک مهم ورزشکاران حائز اهمیت است. این فضا می‌تواند داخل اتاق پذیرش طراحی شود.
  • اگر متراژ و شرایط باشگاه اجازه می‌دهد، طراحی فضایی با چند میز به‌عنوان بوفه و کافه‌تریا کاربردی است. این فضا برای کسانی که تحت رژیم خاصی هستند و یا حتی ملاقات‌های مربیان و مراجعین در فضایی ساکت و دنج به کار می‌آید. هر چه دکوراسیون این فضا شیک‌تر باشد، برای درآمدزایی باشگاه ورزشی مفیدتر است.
  • طراحی اتاقی برای مدیریت باشگاه که می‌تواند با دری به داخل پذیرش راه داشته باشد، یکی از ریز فضاها است.

طراحی فضایی با عملکرد بالا و محیطی دلچسب را به گروه طراحی طره بسپارید.

انتخاب رنگ‌ها و متریال برای طراحی فضاهای ورزشی

انتخاب رنگ برای باشگاه بستگی به نوع عملکرد باشگاه ورزشی دارد. به‌عنوان‌مثال در یک باشگاه بدنسازی، سالن چندمنظوره و بازی‌های دسته‌جمعی، رنگ‌های قرمز و نارنجی باعث بالابردن هیجان و بالارفتن آدرنالین، در حین تمرین خواهد شد. رنگ زرد هم احساس اشتیاق را بالا خواهد برد. ولی برای ورزش‌هایی مثل یوگا رنگ‌های آرام‌بخش، مثل آبی روشن سفید، و بژ برای بالابردن تمرکز کاربردی است. 

کاربرد متریال بادوام و کیفیت بالا، زیبا و با قابلیت تمیزشوندگی بالا، به‌خصوص برای کف‌پوش در باشگاه ورزشی حائز اهمیت است. خیلی از باشگاه‌ها با انتخاب کف‌پوش نامناسب نیاز به تعویض کف‌پوش پیدا می‌کنند. مشاوره در این زمینه ضروری است.

گروه طراحی طره با ارائه طرح‌های عملکردی و زیبا، با انتخاب رنگ‌های مناسب با متریال و فضای موجود طرحی مقبول را برای شما به نمایش خواهد گذاشت.

طراحی کمد باشگاه

ایده‌های مناسب برای دکور باشگاه ورزشی

  • چسباندن تصاویری جذاب با اندام متناسب برای انگیزه، در باشگاه تاثیر گذار است. رنگ‌ها و ترکیب‌بندی استراتژیک در دکوراسیونی زیبا تاثیر گذار است.
  • با استفاده ارز نورپردازی مختص هر باشگاهی، می‌توان پویایی را در فضا به ارمغان آورد.
  • استفاده از تکست‌های سه‌بعدی روی دیوار سالن که متن انگیزشی دارند ایده جالبی است.
  • طراحی دکور به سبک ساده، به دلیل وسایل زیاد به‌کاررفته در باشگاه نمایی بهتر دارد.

اشتباهات رایج در طراحی و دکوراسیون باشگاه ورزشی

  • درنظرگرفتن فضای زیر زمین برای باشگاه ورزشی مناسب نیست. مگر با تهویه مناسب که علاوه بر سانتریفیوژ مجهز به دمنده هوا باشد و گردش هوا به‌خوبی در این فضا صورت گیرد. تهویه مناسب تعریق ورزشکاران را کمتر خواهد کرد.
  • ارتفاع نامناسب سقف به‌خصوص در باشگاه‌های چندمنظوره، همیشه مشکل‌آفرین است.
  • تقسیم فضای نامناسب، به‌طوری‌که بعد از ورودی سریع وارد سالن ورزش شویم، جلوه نامناسبی دارد.
  • نورپردازی خیره‌کننده باشگاه باعث آزار مراجعین می‌شود. استفاده از نورپردازی گسترده در باشگاه توصیه می‌شود.
  • فضای تنگ رخت‌کن‌ها با کمدهای نامناسب، کم جا و عدم جانمایی صندلی در رخت‌کن یکی از مشکلات رایج در باشگاه‌ها است.

هر فضایی باید با تدبیری خاص طراحی شود. گروه طراحی طره با ایده‌های جالب و کاربردی شمارا راهنمایی می‌نماید.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :