تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

طراحی پلان آپارتمان

10 / 10
از 1 کاربر

وقتی صحبت از طراحی پلان آپارتمان مسکونی می‌شود، برای عملکرد یک نقشه مناسب در شروع به کار پارامترهای زیادی باید در نظر گرفته شود. دستور نقشه در اختیار طراح قرار می‌گیرد. یک طراح باید با در نظر گرفتن موقعیت سایت، تعداد واحدها، ضوابط شهرداری، نیاز و سلایق کارفرما و تمام محدودیت‌های موجود بهترین طرح را برای آرامش ساکنین ارائه دهد.

متاسفانه برخی کارفرمایان برای طراحی پلان آپارتمان خود از طراح خبره بهره نمی‌گیرند و بعضاً طرح‌های کپی شده، بدون در نظر گرفتن شرایط ساختمان و راحتی ساکنین اجرا می‌شود. گاهی اوقات با طراحی نامناسب، فضاهای پرت، نورگیری و دسترسی نامناسب و... یک آپارتمان عملکردی نامناسب دارد. گروه طراحی طره با ارائه طرحی کاربردی و نقشه زیبا شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

چه نکاتی قبل از طراحی پلان تیپ باید در نظر گرفته شود؟

  • در گام اول برای طراحی کلی آپارتمان و فضاهای مشاع، باید آنالیز سایت صورت بگیرد. با توجه به موقعیت سایت، شیب زمین، جهت‌گیری ساختمان، ورودی سواره و پیاده، متراژ زمین و پیشروی‌ها طراحی صورت می‌گیرد.
  • با توجه به موارد گفته شده، مناسب‌ترین ستون‌گذاری از لحاظ سازه‌ای و جانمایی پارکینگ‌ها، فضای تاسیسات، انباری، رمپ، ورودی و دسترسی‌ها به واحدهای مختلف، با توجه به ضوابط شهرداری منطقه طراحی می‌گردد. نورگیری مناسب، عدم مزاحمت برای عبور و مرور ماشین‌ها در پارکینگ با توجه بهترین جانمایی برای پله و آسانسور نکته حائز اهمیتی است. هنگام ستون گداری باید به جایگاه ستون در پلان طبقات در آپارتمان دقت شود.
  • پس از طراحی پلان پارکینگ، با توجه به ورودی واحد، جهت‌گیری، متراژ و نورگیری مناسب، نوبت به طراحی پلان تیپ طبقات آپارتمان می‌رسد. به‌هرحال مسیر طراحی بر پلان، به‌صورت رفت و برگشتی و تحلیل مناسب، صورت می‌گیرد.

تقسیم‌بندی عرصه‌ها در طراحی پلان آپارتمان مسکونی

•        عرصه زندگی: خصوصی که شامل اتاق خواب‌ها، اتاق مطالعه، حمام و گاهی اوقات اتاق مهمان در آپارتمان است.

•        عرصه پذیرایی: که شامل، ورودی و اتاق پذیرایی و ناهارخوری مهمانان است.

•        عرصه زندگی خانوادگی: که شامل آشپزخانه، نشیمن خانوادگی و فضایی که برای دورهمی خانواده طراحی شده است

•        عرصه فضاهای باز و نیمه‌باز: که پاسیو، بالکن، تراس، حیاط و حیاط خلوت است.

ارتباط مناسب این عرصه‌ها و رعایت حریم شخصی در طراحی پلان آپارتمان، نکته حائز اهمیتی است. گروه طراحی طره با کادر مهندسان مجرب شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

بررسی ریز فضاها در عرصه‌های مختلف پلان آپارتمان

ورودی آپارتمان

این فضا می‌بایست حداقل دارای ابعاد ۱.۴۰*۱.۴۰ باشد و در این فضا دسترسی فقط می‌تواند به انبار و سرویس بهداشتی صورت پذیرد. در این فضا کفش کن، جا لباسی و فضایی برای آینه در نظر گرفته می‌شود. دید مستقیم از این فضا به فضاهای داخلی نادرست است. امکان دسترسی مناسب و نزدیک بین ورودی و آشپزخانه در طراحی پلان آپارتمان نکته حائز اهمیتی است.

نشیمن خصوصی

چیدمان مبلمان و محل تلویزیون در این فضا، باید طوری باشد که آشپزخانه به این فضا دید داشته باشد. ولی در صورت تلفیق نشیمن خصوصی و پذیرایی در آپارتمان کوچک، بهتر است آشپزخانه دید مستقیم به این فضا نداشته باشد.

پذیرایی

پذیرایی فضایی در آپارتمان است که باید فاصله کمی تا ورودی و غذاخوری داشته باشد و امکان دید به عرصه خصوصی پلان محدود شود. پذیرایی در طراحی پلان آپارتمان نور مستقیم نیاز دارد.

آشپزخانه

نقش کلیدی در طراحی پلان آپارتمان دارد. دسترسی نزدیک به ورودی، فضای نشیمن و صبحانه خوری فراهم باشد. مساحت آشپزخانه در پلان آپارتمان، حداقل ۵.۵ مترمربع است. ولی در صورت صرف غذا باید ابعاد بزرگ‌تری در نظر گرفت. بهتر است آشپزخانه به فضای باز یا نیمه‌باز مثل بالکن، دسترسی داشته باشد. مثلث کار یعنی روابط منطقی بین سینک، اجاق گاز و یخچال ایجاد گردد. طبق مقررات ملی ساختمان اگر آشپزخانه واحدی زیر ۷۵ مترمربع باشد آشپزخانه می‌تواند نور را از پذیرایی تأمین کند.

اتاق خواب

این فضا خصوصی‌ترین بخش یک آپارتمان است که باید دور از عرصه پذیرایی طراحی شود. ابعاد و تعداد اتاق خواب با توجه به متراژ آپارتمان متفاوت است. برای متراژ بالا اتاق خواب مستر با سرویس بهداشتی کامل در نظر گرفته می‌شود. طراحی یک راهرو برای دسترسی به اتاق‌ها نکته حایز اهمیتی است. اتاق خواب نیاز به تامین نور مستقیم دارد.

حمام و سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی اصلی باید نزدیک ورودی طراحی شود. اگر دید مستقیم به توالت داریم باید دو در برای سرویس بگذاریم. بهتر است فضاهای خیس برای مسائل تاسیساتی، کنار هم تعبیه شوند. برای واحدهای متراژ بالا، حمام در اتاق مستر جداگانه تعبیه می‌شود. طراحی پلان آپارتمان نیازمند تدبیر و تجربه است و گروه طراحی طره با توجه به تدابیر کارا طرحی مناسب را ارائه می‌دهد.

 

 
ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :