تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

چیدمان دکوراسیون داخلی

10 / 10
از 1 کاربر

چیدمان دکوراسیون داخلی چیست؟

منظور ما از چیدمان دکوراسیون داخلی نحوه چیدن مبلمان، اکسسوری و تمامی وسایل و اثاث داخل یک فضا است. این چیدمان دارای استاندارد بین‌المللی است.

فرق چیدمان با دکوراسیون داخلی چیست؟

چیدمان یکی از مراحل دکوراسیون داخلی است. این مرحله آخرین مرحله دکوراسیون داخلی است. در این مرحله معمار یا طراح داخلی با توجه به روابط بین فضاها، مسیرهای دسترسی، رنگ‌بندی، هارمونی و... اقدام به چیدن وسایل، تجهیزات و اثاث مورد نیاز آن فضا آن را می‌کند.

چیدمان یکی از مراحل دکوراسیون داخلی است که می‌تواند به صورت یک مرحله مجزا صورت گیرد. برای مثال شما می‌توانید با تغییر چیدمان دکوراسیون داخلی یک فضا بدون ایجاد تغییر حتی در رنگ‌بندی آن فضا، آن را تغییر دهید و فضایی متفاوت ایجاد کنید.

هزینه تغییر چیدمان با تغییر دکوراسیون داخلی متفاوت است و با هزینه کمتری انجام می‌شود. برای مثال شما در خانه‌ای ساکن هستید که امکان تغییر اساسی در آن را ندارید. اما احساس می‌کنید این فضا برای شما یکنواخت شده یا مناسب نیست. این اتفاق عموماً در املاک استیجاری رخ می‌دهد. مستأجر نمی‌تواند آن فضا را تغییر دهد. نه از لحاظ قانونی امکان پذیر است و نه به لحاظ اقتصادی صرفه اقتصادی دارد. اثاث و وسایلی هم که دارد برای آن فضا مناسب نیست. در این حالت مستأجر می‌تواند با تغییر در چیدمان دکوراسیون داخلی آن فضا را برای خود مطلوب کند. این تغییر ممکن است تغییر در رنگ مبلمان و اثاثیه، یا حتی تعویض مبلمان فعلی با مبلمان کوچک‌تر باشد.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید به چیدمان دکوراسیون داخلی توجه کرد. خانة شما محل آرامش شما است. چیدمان غلط مبلمان یا حتی قرارگیری یک اکسسوری در محل نامناسب می‌تواند این آرامش را بر هم زند. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه نوع و ابعاد مبلمانی است که برای آن فضا انتخاب می‌کنید. این نکته باید در تمامی موارد حتی خرید فرش هم رعایت شود.

چیدمان به دنباله‌روی از مد می‌تواند خوب و کاربردی باشد اما به شرط اینکه باعث سلب آسایش و هزینة گزاف نشود. این دنباله‌روی نباید با فرهنگ و علایق ما در تضاد باشد. در نهایت دسترسی خوب به امکانات و عملکرد فضا ملاک اصلی چیدمان دکوراسیون داخلی است. ما در گروه طره تلاش می‌کنیم که با اصلاح چیدمان محل کار و زندگی شما فضای بهتری برای شما ایجاد کرده تا هم کاربردی و هم زیبا باشد.

مثال‌هایی برای تغییر دکوراسیون با هزینه کم

  • تغییر رنگ پارچه مبل یا روکش مبل: شما می‌توانید با تعویض یا تغییر پارچه حتی در یکی از مبل‌های خود تا حد زیادی در فضا هارمونی و هماهنگی ایجاد کنید.
  • استفاده از گیاهان طبیعی به روش خلاقانه در فضا که باعث حس سرزندگی شود. شما می‌توانید برای این کار یک هماهنگی در رنگ و فرم گلدان‌ها ایجاد کنید یا برای هر کدام از آن‌ها یک گلدان مجزا در نظر بگیرید. استفاده از مدل‌های متفاوت در گلدان نیاز به تجربه دارد. سعی کنید زمان خرید از گلدان‌های دیگر عکس گرفته یا ترجیحاً آن‌ها را با خود ببرید.
  • استفاده از کوسن‌های رنگی برای مبلمان: این کوسن‌ها می‌تواند با رنگ پرده منزل یکی باشد. در بسیاری از موارد همخوانی بافت هم هارمونی زیادی در فضا ایجاد می‌کند.
  • استفاده کردن از شلف‌های دیواری که ترجیح داده می‌شود این شلف‌ها با دیوار یا بخشی از اکسسوری‌ها و لوازم همخوانی و هارمونی داشته باشند. مثلاً همرنگ یا متضاد رنگ هم کار شوند.

شما با همراهی گروه طره و بررسی نمونه کارهای آن‌ها می‌توانید ایده‌های جالب و کم هزینه را آموزش ببینید.

تناسب چیدمان دکوراسیون داخلی با کاربری فضا

چیدمان و دکوراسیون فضا کاملاً با عملکرد و کاربری آن فضا سنخیت دارد و می‌تواند در برآورده کردن نیاز، از آن فضا تاثیر چشمگیری داشته باشد. به عنوان مثال چیدمان دکوراسیون اداری باید باعث ایجاد فضای امن برای کارمندان و بالا رفتن راندمان کاری آنها شود. همچنین دکوراسیون فروشگاه‌ها در جلب مشتریان تاثیر بسزایی دارد و یا دکوراسیون آمفی تئاتر باید متناسب با یک فضای تجمعی طراحی شود.

برای مثال استفاده از یک هپی چیر happy chair در اتاق خواب یا نشیمن راحتی وصف ناپذیری به فرد می‌دهد؛ اما همین راحتی ممکن است در فضای کار باعث اتلاف وقت او شود. حال بیایید نگاهی به فضای کار در مجموعه‌های حرفه‌ای بیندازیم. همه آن‌ها فضایی برای استراحت نیروی کار دارند. پس استفاده از هپی چیر در محل کار هم نامناسب نیست، فقط در زمان اقدام به چیدمان دکوراسیون داخلی باید به محل قرارگیری آن توجه کرد. اگر همین هپی چیر در محلی قرار بگیرد که دور از چشم دیگران و خصوصاً مدیران داخلی باشد فرد روی آن بیش از حد نیاز، احساس راحتی می‌کند و از کار دور می‌ماند. اما اگر در محل رفت و آمد یا جایی باشد که مدیر داخلی به آن اشراف داشته باشد، نیروی کار هم استراحت می‌کند هم با توجه به حضور و اشراف مدیر احساس راحتی بیش از حد نمی‌کند که از فضای کار خارج شود.

معمولاً چه اشتباهاتی در چیدمان دکوراسیون داخلی رخ می‌دهد؟

  • عدم رعایت تناسب ابعاد فضا با لوازم و مبلمان: برای مثال یک تلویزیون بزرگ در فضایی که فاصله مبلمان با آن کم است.
  • استفاده از مبلمان نازیبا و ناهماهنگ با فضا: مثلاً استفاده از مبلمانی که فضا را کوچک‌تر می‌کنند و باعث به هم ریختگی بیشتر فضا می‌گردد.
  • قرارگیری نامناسب لوازم و مبلمان در فضا: برای مثال ما نباید چیدمان مبل‌ها رو دور تا دور دیوارها در نظر بگیریم و این که فضای میانی را نباید خالی گذاشت که این گونه چیدمان فضا را برای گفت‌وگو سخت می‌کند. با جدا کردن فضا به دو قسمت می‌توانیم دو قسمت مجزا داشته باشیم. ما با درنظر گرفتن نقطه کانونی فضا می‌توانیم برای فضا محوریتی در نظر بگیریم. مثلاً می‌توانیم نقطه کانونی نشیمن را تلویزیون، یا میز کنسول در نظر گرفت و مبل بزرگ را روبروی آن قرار داد و باقی مبل‌ها را اطراف آن چید. طراحان ما در گروه طره مسیر حرکتی ساده و بدون مانع را برای چیدمان در نظر می‌گیرند.
  • پیش بینی کردن هزینه قبل از خرید: که گاهی اوقات مثلاً برای ست کردن وسایلی که خریدیم مجبور به پرداخت هزینه بیشتری می‌شویم قبل از رفتن به نمایشگاه وسایل خانگی و یا فروشگاه‌های مبلمان، بهتر است که یک برنامه ریزی دقیق و بودجه تثبیت شده داشته باشید.

آیا رنگ در چیدمان دکوراسیون داخلی تاثیر دارد؟

باید این مسئله را در نظر بگیریم برای یک چیدمان مناسب نباید رنگ‌ها را به صورت تصادفی انتخاب کرد. ما در گروه طره با در نظر گرفتن اصول حرفه ای دکوراسیون به شما کمک خواهیم کرد که با توجه به رنگ مورد علاقة شما محیطی سرشار از سرزندگی و آسایش را فراهم اوریم.

  • رنگ هر فضا باید با توجه به نوع و میزان فعالیت با آن فضا انتخاب شود.
  • توجه به این مسئله که آیا آن فضا نور طبیعی می‌گیرد یا خیر و جهت‌گیری آن فضا نسبت به نور مورد بررسی قرار گیرد.
  • توجه به ابعاد فضا: با توجه به این که رنگ‌های گرم و تیره باعث کوچک دیده شدن فضا و رنگ‌های سرد و روشن باعث بزرگ‌تر دیده شدن فضا می‌شود، باید به ترکیب رنگ‌ها در فضا دقت کرد. ولی باید این مسئله را در نظر گرفت که نمی‌شود تضمین کرد که همه رنگ‌ها حس یکسانی به اشخاص می‌دهند؛ مثلاً رنگ‌های سیاه و تیره برای بعضی‌ها غم را تداعی می‌کنند و ممکن است برای بعضی‌ها حس خوشایندی داشته باشد.

آیا می‌توانیم در یک فضای کوچک چیدمان دکوراسیون داخلی مناسبی داشته باشیم؟

همان طور که می‌دانید به علت قیمت بالای مسکن در کشور ما قشر عظیمی از جامعه مجبور به سکونت در منازل کوچک هستند، اما با ایده‌های نو و اصولی می‌توان حس خاص و دلچسبی در فضای کوچک داشت. گروه طراحی طره این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که تا جایی که می‌شود، از همه فضاهای خانه به صورت کاربردی استفاده کنید و در عین حال از هرج مرج و آشفتگی فضا جلوگیری کنید. برای مثال می‌توان به راهکارهای زیر اشاره کرد:

  • ایجاد فضای چند منظوره: رفع چند نیاز در یک فضا، به عنوان مثال با قراردادن میز ناهارخوری در مکان مناسب، می‌توان از میز هم برای غذا و هم برای میز کار استفاده کرد.
  • استفاده از المان‌های تاشو: می‌توانیم وسایلی را انتخاب کنیم که قابلیت باز شدن و تاشدن داشته باشند. به عنوان مثال میز دیواری که هنگام عدم استفاده جمع شود و فضایی اشغال نکند.
  • خرید وسایل بهینه: مثلاً خرید تخت‌هایی که دارای کشو باشند و یا مبلی که دارای فضای ذخیره و یا استفاده از مبل مناسب به‌جای تخت مهمان باشد.
  • استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی: مثلاً ترکیب رنگ‌های سفید و خاکستری
  • روشن کردن رنگ دیوار و سقف
  • استفاده از آینه در فضا: استفاده از آینه‌ها برای گسترش فضا و بزرگ‌تر شدن فضا تاثیر دارد. فقط باید دقت کنیم که این آینه با طرح‌های تکرار شونده موجب تشدید به هم ریختگی فضا نشود و از آینه‌های ساده‌تر که تراش ندارند استفاده کنیم.

 

 

 
ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :