تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

طراحی پلان ویلا

10 / 10
از 1 کاربر

در واقع پلان نقشه‌ای است در مقیاس‌های مختلف که با یک برش افقی فرضی از ۲/۳ و یا ۴/۳ فضای موجود، این امکان را برای ما فراهم می‌سازد که با دیدی از بالا، روابط بین فضاهای مختلف یک نقشه را درک کنیم. یک طرح خوب و کاربردی نه‌تنها باید به نیازهای فعلی استفاده‌کنندگان توجه داشته باشد، بلکه باید آینده‌نگری را در نظر بگیرد. ارائه طرحی مناسب برای ویلا باعث می‌شود، در حین این که فضایی پایدار، دارای قابلیت تعمیر و نگهداری، قابلیت صرفه‌جویی در انرژی، عملکرد مناسب، انعطاف‌پذیر و پویا را در اختیار داشته باشیم، فضایی دلنشین و زیبا را ایجاد کنیم. گروه طراحی و بازسازی طره شما را به‌خوبی در این زمینه یاری خواهد کرد.

عملکرد مناسب در طراحی ویلا

مسلماً وقتی صحبت از طراحی ویلا به میان می‌آید بیشتر جنبه تفریحی این مکان به ذهن انسان خواهد رسید که باید برای استراحت و کسب آرامش به آن مکان سفر کرد. البته می‌توان به طور ثابت در ویلاها مستقر بود. مسلماً نیاز ساکنین جزو اهداف اصلی طراحی است. یک ویلا باید دارای عرصه خانوادگی مثل نشیمن و آشپزخانه، عرصه خصوصی مثل حمام، خواب‌ها، عرصه پذیرایی مثل اتاق پذیرایی و عرصه خدماتی و رفاهی مثل پارکینگ، اتاق‌های بسته و یا باز برای فضای تفریح و بازی باشد . ویلاها ممکن است به‌صورت یک‌طبقه و یا بیشتر طراحی شوند.

برای طراحی ویلاهای دوبلکس، عرصه خانوادگی و پذیرایی معمولاً در طبقه همکف و دسترسی به فضاهای خصوصی در طبقه بالا، با پلکان یا آسانسور فراهم می‌شود. در نظر گرفتن سوئیت سرایدار برای خدمات و اتاق‌های امن برای حوادثی مثل زلزله در طراحی پلان ویلا مفید است. طراحی فضاهای دنج برای کسب آرامش، مدیتیشن، اتاق مطالعه حائز اهمیت است.

کاربرد رنگ مناسب برای فضای داخلی ویلاها

همان‌طور که ترکیب اصولی رنگ‌ها، متریال و نورپردازی مناسب در همه فضاها تأثیرگذار است. طبیعتاً در طراحی داخلی و نمای ویلا هم اهمیت بسیار دارد. طراح معمار این قدرت را دارد که با رعایت تناسبات رنگ‌ها و متریال عناصر معماری ثابت فضا با دکوراسیون ویلا، انتخاب نورپردازی مناسب فضای ویلا، تاثیر شگرفی بر تجربه استفاده کنندگان از این ویلا بگذارد. به طور مثال استفاده از رنگ‌های قوی در فضاهای دنج ویلا کاربردی است.

به کار بردن سقف کاذب با کم کردن ارتفاع یک فضا، باعث ایجاد فضای صمیمی‌تری خواهد شد. گاهی می‌توان با رنگ تیره دیوار و رنگ روشن برای سقف در فضا ارتفاع بیشتری را حس کرد. استفاده از رنگ‌های اصلی مناسب و ترکیب آنها با رنگ‌های فرعی، استفاده از رنگ‌های مکمل، استفاده از رنگ‌هایی که در یک تونالیته هستند، استفاده از رنگ‌های خنثی و در عین حال ایجاد یک کنتراست عمیق بین آنها باعث جذابیت بصری خواهد شد.

چه متریالی برای فضای داخلی ویلاها به کار ببریم؟

طراحی داخلی ویلاها به‌خوبی می‌تواند منعکس‌کننده علایق شخصی مالک باشد. توجه به نکات زیر در رابطه با متریال حائز اهمیت است:

•        ترکیب متریالی با بافت مناسب و ترکیب اصولی با نور و رنگ فضا حائز اهمیت است.

•        انتخاب مصالح بوم آورد و در دسترس بودن مصالح با توجه به شرایط اقلیمی

•        توجه به دوام خوب متریال، ایمن بودن، نصب آسان و تعمیر، نگهداری متریال

استفاده از متریالی مثل چوب، آجر، سنگ، شیشه، فلز، تایل‌های مختلف، رزین بافته شده، استفاده از پانل‌های سه‌بعدی، بتن  و... در ویلاها با توجه به سبک طراحی می‌توانند کاربردی باشند. طراحی پلانی با عملکردی مناسب و فضایی چشم‌نواز را به گروه طراحی طره بسپارید.

نکات مهم نورپردازی مناسب در طراحی ویلاها چیست؟

  • با توجه به جهت‌گیری مناسب فضاها، شکست نور و ابعاد مناسب پنجره‌ها برای یک ویلا می‌توان به‌خوبی از نور طبیعی بهره برد. باتوجه به کاربری اتاق‌ها، کارکرد نور طبیعی و ترکیب آن با نور مصنوعی حائز اهمیت است.
  • انتخاب نور مناسب برای قسمت ورودی و لابی ویلا و ایجاد حس دعوت کنندگی الزامی است.
  • نورپردازی در یک ویلا نباید حتماً محدود به سقف باشد، می‌توان روی دیوارها، اطراف شلف‌ها و قسمت‌های مختلف به کار رود.
  • روشنایی اتاق ناهارخوری تاحدامکان در مرکز فضا، به‌صورت آویز و روی میز قرار گیرد.
  • استفاده از نورپردازی هوشمند، منابع نور باکیفیت و لامپ‌های با حداقل مصرف انرژی برای ویلاها مناسب است.
  • تلفیق مناسب نورپردازی عمومی برای کل فضا، با نورهای مخفی و نورپردازی تاکیدی، برای برجسته‌کردن عناصر خاص، تزیینی یا گیاهان، کاربردی است.

سیستم گرمایش و سرمایش مناسب ویلاها برچه اساسی انتخاب می‌شوند؟

  • یک سیستم باکیفیت با توجه به ابعاد ویلا و مکان جغرافیایی انتخاب می‌شود.
  • سیستمی مناسب با حداقل آلودگی صوتی، دارای امتیاز بالایی است.
  • انتخاب سیستم هوشمند با قیمت مناسب و هزینه‌های جاری پایین مدنظر است.

با توجه به موارد ذکر شده به‌خاطر پوشش‌دهی یکنواخت و مناسب عرصه‌های مختلف و پراکنده ویلا، سیستم تهویه‌مطبوع مناسب برای اکثر ویلاها، مینی چیلر، پکیج گازسوز و فن کویل است. این سیستم به‌خصوص برای کاهش رطوبت و تنظیم مناسب دما برای مناطق شمالی کشور کاربردی است. استفاده از اسپلیت به‌تنهایی نمی‌تواند کاربرد داشته باشد و سیستم گرمایش از کف هم به دلیل هزینه بالا به‌صرفه نیست.

چطور با ایده‌های خلاق و نوآورانه به ویلای خود جان تازه‌ای ببخشیم؟

  • استفاده از سبک مینیمال در طراحی پلان ویلا، درواقع طراحی پلانی باز، عمل‌گرایانه، با حداقل عناصر جداکننده فضا، ساده‌سازی طرح و به‌کاربردن فرم‌های پایه، از جمله مکعب مستطیل می‌توان حس متفاوتی در کاربران فضا ایجاد کرد.
  • ترکیب اشکال مختلف در کانسپت پلان ویلا و رسیدن به طرحی منسجم و جذاب، ایجاد حجم‌های پر و خالی و طراحی بر اساس توپوگرافی زمین.
  • طراحی فضای داخل ویلا به سبک روستیک به عنوان مثال به کار بردن دیوارهای قطور، استفاده از متریال خشن و طبیعی، کاربرد سنگ‌ها به صورت خشکه چینی
  • اضافه‌کردن سان روم گاردن به بنا که در لغت به معنای آفتاب‌گیر است. اتاقی است شیشه‌ای متصل به ساختمان که در تمام طول سال قابل‌استفاده است و امکان دید پانارومایی به فضا را فراهم می‌کند.
  • استفاده از سیستم‌های هوشمند تهویه مطبوع، نورپردازی، پخش موسیقی و...

اشتباهات رایج در طراحی پلان ویلا

  • طراحی نادرست پلان ویلا، طی نادیده گرفتن موقعیت جغرافیایی سایت و اقلیم
  • عدم توجه به نیازها، سبک زندگی کاربران و بودجه کارفرما
  • جانمایی نادرست عرصه‌ها نسبت به جهت‌گیری جغرافیایی در پلان ویلا
  • ایجاد فضاهای پرت و عدم جداسازی مناسب عرصه عمومی و خصوصی
  • طراحی سرویس بهداشتی مشترک
  • دسترسی نامناسب به عرصه‌های مختلف طرح

با توجه به نکاتی که در این متن به آنها اشاره کردیم، شما کارفرمای محترم می‌توانید طراحی و اجرای ویلای خود را به گروه مجرب طره بسپارید و از اقامت در ویلای خود لذت کافی را ببرید.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :