تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

طراحی دکوراسیون بهداشتی و درمانی

10 / 10
از 1 کاربر

دکوراسیون فضاهای بهداشتی درمانی از جنبه‌های بسیار زیادی حائز اهمیت است. اگر فضایی که قصد طراحی آن را دارید، زیر مجموعه این دسته باشد، رفت‌وآمد مراجعه‌کنندگان در فضای شما بسیار زیاد است و معمولاً مدت‌زمان نسبتاً زیادی در این فضاها حضور دارند. برای همین توصیه می‌شود هنگام طراحی فضاهای بهداشتی و درمانی از یک متخصص مشاوره بگیرید تا با درنظرگرفتن تمام جوانب و ترکیب آن‌ها باسلیقه شما؛ بهترین‌ها را برای کسب‌وکارتان رقم بزند.

دکوراسیون-داخلی-فضاهای-بهداشتی

معرفی فضاهای بهداشتی درمانی

به هر گونه فضایی که در آن فعالیت‌های زیبایی، بهداشتی و درمانی انجام شود، فضای بهداشتی درمانی می‌گویند. برای مثال از این دسته فضاها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بیمارستان‌ها
  • درمانگاه‌ها
  • اتاق‌های درمان روان‌شناسی
  • کلینیک‌های زیبایی یا بهداشتی
  • سالن‌های زیبایی

کلیه فضاهای معرفی شده، زیر مجموعه فضاهای بهداشتی درمانی به شمار می‌روند و ازآنجایی‌که رفت‌وآمد افراد رنجور از نظر جسمانی و روانی و همچنین افرادی با خصیصه‌های زیبایی‌شناسی بالا در این امکان زیاد است؛ رعایت نکاتی در خصوص دکوراسیون در این فضاها از الزامات طراحی و چیدمان آن‌ها به شمار می‌رود.

شناسایی پرسونای فضا

قبل از هر چیزی شناسایی اطلاعات دموگرافیک (اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سطح مالی، وجه شباهت‌ها و...) پرسونای فضا می‌تواند تعیین‌کننده رویکرد دکوراسیون فضا باشد. این که چه افرادی در این مکان بیشترین رفت‌وآمد را دارند و چگونه وقت خود را در این فضا سپری می‌کنند، آیتم تعیین‌کننده‌ای در طراحی دکوراسیون فضاهای بهداشتی و درمانی به شمار می‌رود. برای مثال اگر کلینیک روان‌شناسی کودکان دارید، استفاده از فضاهای بازی در سالن انتظار می‌تواند گزینه مناسبی برای سرگرم‌کردن کودکان باشد.

روانشناسی-محیط-های-بهداشتی-و-درمانی

نکات مهم روان‌شناختی

رنگ‌ها و شرایط حال مخاطبان شما دو عامل تعیین‌کننده از منظر روان‌شناختی در طراحی دکوراسیون فضاهای بهداشتی و درمانی هستند. یک طراح حرفه‌ای و متخصص، ابتدا با درنظرگرفتن شرایط روحی و روانی پرسونای کسب‌وکارتان و با درنظرگرفتن علم روان‌شناسی رنگ‌ها به انتخاب مناسب‌ترین رنگ و متریال برای مخاطبانتان خواهد پرداخت.

برای مثال افرادی که قرار است به سالن‌های زیبایی بروند، عموماً خانم هستند و روحیات لطیف و حساسی دارند، برای همین برای اینکه این پرسونا در فضای سالن احساس راحتی داشته باشد، باید از رنگ‌های ملیح متناسب با روحیات زنانه (برای مثال رنگ‌های پاستیلی) در طراحی فضا استفاده کرد.

اگر قرار است یک محیط درمانی طراحی شود، بهتر است از رنگ‌های آرامش‌بخش و امیدبخش مانند آبی و سبز استفاده کرد تا در روند بهبود به بیماران کمک کند.

نکات مهم زیست‌شناختی

در طراحی فضاهای بهداشتی درمانی، یک آیتم مهم وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز رعایت نظافت و تمیز بودن فضا، فرقی نمی‌کند که فضای شما یک درمانگاه باشد یا یک کلینیک زیبایی، خواه‌ناخواه اولین چیزی که موجب جلب‌اعتماد مخاطب هدف در این فضاها می‌شود، رعایت بهداشت است. وقتی فضا بیش از حد شلوغ طراحی شده باشد و از قواعد منظم پیروی نکند، ناشایست به نظر می‌رسد و از طرفی استفاده از هر گونه رنگ تیره، اعتماد مخاطب نسبت به رعایت نظافت در محیط را کاهش می‌دهد. یک طراح دکوراسیون حرفه‌ای هنگام تعیین استراتژی طراحی، تمام این نکات را با شما در میان می‌گذارد تا بهترین نتیجه در ساختار فضای شما حاصل شود.

متریال-مناسب-فضاهای-بهداشتی-درمانی

متریال مناسب

طراحی ساختار فضای داخلی به‌گونه‌ای که از متریال مناسب استفاده شود و سیستم تهویه مناسبی داشته باشد؛ مهم‌ترین نکته در طراحی دکوراسیون فضاهای بهداشتی درمانی به شمار می‌رود. چرا که در این فضاها به علت استفاده از شوینده‌ها و مواد استریل کننده قوی، دوام متریال بسیار مهم است. هیچ‌کس نمی‌تواند به‌اندازه یک معمار متخصص دوام یک متریال را مورد بررسی قرار دهد و بتواند شما را در انتخاب بهترین‌ها راهنمایی کند.

تیم تخصصی طراحی دکوراسیون بهداشتی و درمانی «طره دیزاین»

اگرچه آیتم‌های طراحی فضا بسیار زیاد است و در اینجا تنها به مواردی از آن‌ها اشاره شد؛ طراحان تیم تخصصی طراحی دکوراسیون بهداشتی درمانی طره با رعایت تمامی نکات حرفه‌ای و شخصی‌سازی‌شده به طراحی فضای تخصصی بهداشتی و درمانی مدنظر شما خواهند پرداخت. شما می‌توانید با استفاده خدمات این تیم، تلفیقی از هنر، تخصص و سلیقه شخصیتان را در فضای کار خود ایجاد کنید.

 
ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :