تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، جنب مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کارگاه هفت و هشت

طراحی محوطه باغ

10 / 10
از 1 کاربر

منظور از طراحی محوطه باغ چیست؟

وقتی صحبت از یک باغ به میان می‌آید زمینی در ذهن ما تداعی می‌شود که از گیاهان، درختان و گل‌های متنوع پوشانده شده است . ولی می‌توان با طراحی یک باغ با در نظر گرفتن موقعیت باغ جهت و چشم‌انداز باغ، ابعاد باغ موردنظر، نوع درختان و گل‌کاری‌ها، طراحی مسیرها، فضای نشیمن مناسب برای لذت بردن فضای باغ، توجه به سیستم آبیاری قطره‌ای و... مکانی با عملکرد و چشم‌انداز زیبا طراحی کرد. شما می‌توانید برای طراحی محوطه باغ خود به گروه طراحی طره اعتماد کنید.

انواع سبک‌های مختلف طراحی محوطه باغ

باغ‌های ایرانی

طراحی این باغ‌ها از چیدمانی هندسی پیروی می‌کنند استفاده از جانمایی حوض‌ها و کانال‌ها فضای باغ را به قسمت‌های مختلف تقسیم خواهند کرد.

از جمله ویژگی‌های این شیوه طراحی محوطه باغ:

  • تأکید بر تقارن طراحی که ایستا بودن طرح را نمایان خواهد کرد.
  • ریتم که می‌تواند با تکرار عناصر ساده و یا پیچیده در طراحی باغ ایرانی جلوه خاصی به فضا ببخشد.
  • توجه به مرکزیت طراحی که معمولاً مهم‌ترین عنصر باغ در آن قسمت جانمایی خواهد شد.
  • تنوع در طراحی باغ در عین وحدت: با بهره‌گیری از عناصر و گیاهان متنوع در طراحی، باید یک کل منسجم از طراحی محوطه باغ توسط یک بیننده حس شود.

توجه به طبیعت گرایی در طراحی محوطه باغ ایرانی

طراحی چشم اندازهای وسیع در قسمت مسیرهای اصلی باغ و ایجاد فضاهایی دنج در باغ ایرانی طراحی را چشم‌نواز می‌کند. طراحی حوض‌ها و جوی‌های آب، طبیعت گرایی را در این سبک ملموس می‌کند. به عنوان مثال طراحی چهار باغ ایرانی به گونه‌ای است که با دو محور عمود برهم به چهار قسمت تقسیم می‌شود.

باغ‌های انگلیسی

برای طراحی محوطه این باغ‌ها تا حد امکان طبیعت را دست نخورده باقی می‌گذاریم و مثلاً برای داشتن یک مسیر پیاده‌روی مستقیم همه درختان در آن مسیر از بین نمی‌روند. از طرح‌های منحنی بیشتر در این سبک استفاده می‌شود و عناصر تزیینی مثل مجسمه‌ها، آب‌نما، فواره و... باید با ظرافت خاصی با منظره ترکیب شوند. این گونه طراحی‌ها شبیه به طبیعت موجود در نقاشی‌ها است.

باغ‌های ژاپنی

طراحی محوطه این باغ‌ها بیشتر دارای القای تفکر صلح‌آمیز هستند. عناصر طبیعی آب، گیاه و سنگ نقش ویژه‌ای در طراحی این باغ‌ها دارند. چشمه‌ها، نهرها و فانوس‌ها بسیار در این سبک مورداستفاده هستند. باغ‌های ژاپنی معنویت را القا می‌کنند.

باغ‌های اسپانیایی

این سبک طراحی محوطه باغ کمی از باغ‌های ایرانی و رومی الهام می‌گیرد. شکوه و عظمت، استفاده از رنگ‌های زنده، ستون‌ها، نهرهای طولانی و حفظ تقارن از ویژگی این سبک طراحی است. عمدتاً دارای طرح‌های مستطیلی هستند، مجسمه‌ها در نقاط کانونی به کار می‌روند، به‌کاربردن آجر، کاشی و سنگ در محوطه کاربرد دارد.

باغ‌های مدرن

استفاده از طرح‌های ساده و مبلمان مدرن برای چیدمان باغ در این روش مشهود است. استفاده از چراغ‌های ریسه‌ای و نورپردازی به روش مدرن، باعث جلوه بخشی به محوطه باغ خواهد شد. با استفاده از متریال جدید و البته عدم شلوغی منظر می‌توان جان تازه‌ای به فضا بخشید.

گروه طراحی طره با بررسی موقعیت باغ بهترین سبک طراحی را به شما ارائه خواهد داد.

توجه به چه نکاتی طراحی محوطه باغ را زیبا و کاربردی می‌کند؟

  • ابتدا باید سبک طراحی باغ را مشخص کنیم، تا در یک بیننده حس فرم دادن به باغ را القا کنیم. این گونه نباشد که عناصر و گیاهان بدون طراحی در میانه محوطه رها باشند.
  • توجه به اقلیم منطقه برای انتخاب گیاهان
  • توجه به زاویه تابش خورشید و تصمیم‌گیری در خصوص چیدمان و کاشت گیاهان در طراحی محوطه باغ حائز اهمیت است.
  • طراحی لند اسکیپ مناسب برای باغ و انتخاب مسیرهای درست بین فضای سبز جان تازه‌ای به محوطه باغ خواهد بخشید. طراحی مناسب در این زمینه را با آرامش خاطر به گروه طراحی طره بسپارید.
  • انتخاب درست محل نشیمن و مبلمان مناسب باغ، جانمایی مبلمان به نحوی که بتوان از فضای طبیعت و نور خورشید بهره برد.
  • مکانی را برای تفریح کودکان و بزرگسالان را می‌توان در محوطه باغ طراحی کرد.
  • چیدمان و کاشت گیاهان طبق اصول پیش رود تا شاکله زیبایی از فضا داشته باشیم.
  • نورپردازی مناسب و ایمن برای رسیدگی به باغ و چهره زیبای محوطه باغ امری مهم است.
  • با توجه به سبک طراحی باغ، انتخاب متریال مناسب، مجسمه‌ها، آب‌نما، نهرها و آتشدان‌ها نقش ویژه‌ای در طراحی محوطه باغ خواهند داشت.
  • کاربرد آبیاری قطره‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف آب و سالم ماندن پوشش گیاهی حائز اهمیت است.
  • توجه به طراحی منظر، به طور مثال اگر باغ موردنظر دید مناسبی به کوه دارد، آن قسمت توسط پوشش گیاهی طراحی نشود.
  • طراحی مناسب حصارهای باغ با متریال مناسب و اطمینان از ایمن بودن فضا نکته مهمی است.

 

 
ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :